Zažít období takzvaného „pražského jara“ 1968 se poštěstilo žákům devátých tříd naší školy. Během dubna nás dvakrát navštívili lektoři organizace Post Bellum, která v projektu Paměť národa vyhledává a nahrává vzpomínky pamětníků klíčových momentů 20. století. Tyto vzpomínky jsou mimo jiné obsahem zážitkových workshopů, které deváťáci absolvovali. Mohli se během nich vcítit do životních situací a dilemat lidí, kteří si zlomové okamžiky minulého století prožili na vlastní kůži
Žáci 9.A a 9.B se ve workshopu Mám svůj sen stali sousedy v socialistickém činžovním domě. Ve své roli si mohli uvědomit, jaké dosahy měla invaze Rudé armády na obyčejné lidi a jak mnohdy změnila jejich životní sny, plány a představy. Žáci si nejprve sami napsali svůj vlastní životní sen na následujících 5 až 10 let. Poté dostali občanské průkazy z roku 1967 a stali se členy několika rodin. Na domovní schůzi se setkávali se soudruhem domovníkem, který je prováděl roky 1967–1969. V rámci hry si prožili pocit svobody během pražského jara, ale i složitého životního rozhodnutí, zda projeví nesouhlas s okupací a pocítí důsledek tohoto činu.
Workshopy využívají prvky výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky a žáci se v nich učí formulovat své názory a postoje. Přispívají také k mezigeneračnímu porozumění a sblížení generací s odlišnými dějinnými zkušenostmi a připomínají, jak je důležité nezapomenout.
Tento interaktivní způsob výuky vnímáme jako vítané zpestření pro žáky sloužící k lepšímu pochopení někdy abstraktních a faktograficky zaměřených hodin dějepisu.

















