IČ: 00849251
DIČ: Nejsme plátci DPH.
Tel.: 585 389 343
Email: zsbohun(at)bohunovice(dot)cz
Datová schránka: 5nuvzmh
Školní družina bazén: Zbraňková 736 154 376, Neumannová 727 944 491
Školní družina škola: Trchalíková 727 919 560, Hrušková 607 575 472
Mateřská škola:tel.: 607 575 485, ms(at)zsbohun(dot)cz
Školní jídelna: tel.: 725 950 449, skolnijidelna(at)bohunovice(dot)cz

Workshop Paměti národa - Nesmíš se bát 6.AB

Autor: Ondřej Pantlík | 05.04.2024 08:32

Zažít na několik hodin období Protektorátu Čech a Moravy se podařilo žákům šestých tříd naší školy. V předchozích dnech nás dvakrát navštívili lektoři organizace Post Bellum, která v projektu Paměť národa vyhledává a nahrává vzpomínky pamětníků klíčových momentů 20. století. Tyto vzpomínky jsou mimo jiné obsahem zážitkových workshopů, které šesťáci absolvovali. Mohli se během nich vcítit do životních situací a dilemat lidí, kteří si zlomové okamžiky minulého století prožili na vlastní kůži.

Žáci tříd 6. A a 6. B se ve workshopu Nesmíš se bát spolu s hrdinkou příběhu, dvanáctiletou Evou, přenesli do období druhé světové války. Před Evou se otvírá příležitost stát se součástí ilegální odbojové skupiny proti nacistům. Jak se k této nebezpečné výzvě postaví dospělí a jak děti?

Ve své roli se účastníci workshopu mohli seznámit s dilematy, která tehdejší doba na lidi kladla, uvědomit si, jaké podoby může mít strach a že člověk musí nést důsledky svých rozhodnutí.

Žáci byli nejprve rozděleni do skupinek, ve kterých hráli roli holčičky Evy, maminky Kláry a tatínka Karla. Společně zažívali možné situace té doby, např. návštěvy tety Venduly, která je přesvědčovala vstoupit do odbojové organizace, představení v kině včetně filmového týdeníku a následné nepříjemné setkání s nacistou, který vyšetřoval ilegální činnost rodiny. Na závěr se dozvěděli, že Eva doopravdy žila a se svým dobrodružným životním příběhem se ve stáří svěřila organizaci Paměť národa, která podobné vzpomínky uchovává. 

Workshopy Paměti národa využívají prvky výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky a žáci se v nich učí formulovat své názory a rozvíjet své sociální kompetence. Tím, že se vcítili do motivací postav, které hráli, učili se i vzájemné toleranci a kritickému myšlení. Tento interaktivní způsob výuky vnímáme jako vítané zpestření pro žáky sloužící k zlepšení klimatu třídy a k tomu, že bychom si měli vzájemně pomáhat.