„Co se učíme v dějepise a proč?“
To je otázka, na kterou se občas ptají žáci, rodiče i veřejnost. Většina učitelů dějepisu na ně odpovídá formulacemi typu: abychom se poučili z minulosti a neopakovali chyby, nebo abychom se seznámili s důležitými historickými událostmi, nebo možná abychom se naučili kriticky myslet a nahlíželi na významné události v souvislostech. Cílem nás všech učitelů je vychovat s žáků slušné a vzdělané občany 21. století a to je velmi náročný cíl.
Zapojili jsme se
Projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního pedagogického institutu Dějepis+, do kterého se zapojila od září 2021 naše škola, nabízí cestu, jak tyto cíle postupně plnit. Rozvíjet v žácích tzv. historickou gramotnost je moderním trendem, který se v posledních letech probíhá nejen v zahraničí. Tento projekt je vyvrcholením několik let trvajícího pokusného ověřování nových přístupů k výuce dějepisu v českém prostředí.
V čem spočívá tato změna?
Žáci i žákyně se neučí znát pouze historická fakta, ale aktivně minulost poznávají. Bohužel nemáme stroj času, takže minulost můžeme zkoumat dvěma způsoby – badatelskými činnostmi a historickým myšlením. Podobně jako třeba informatika učí programovat a biologie zkoumá vztahy v ekosystému, dějepis učí bádat zdroje s historickou tématikou. Žáci v roli badatelů rozebírají dobové texty, fotografie či filmové ukázky, učí se vyhledávat se dohledávat informace a kriticky zhodnotit jejich věrohodnost. Tímto způsobem prohlubují historickou gramotnost, lépe tak pochopí příčiny a důsledky historických dějů a vnímají historii z dobové perspektivy aktérů.
Jak bude výuka probíhat v praxi?
Projektové hodiny dějepisu se prozatím týkají žáků deváté třídy, kteří se jednou měsíčně učí badatelsky pracovat a aktivně rozvíjet své historické myšlení. Mají k dispozici digitální aplikaci pro práci s historickými prameny HistoryLab a badatelskou učebnici nakladatelství Fraus, která byla nově utvořena právě pro potřeby tohoto projektu. Žáci vyplňují pracovní listy a jsou odměněni novým způsobem hodnocení.
Je hra budoucnosti, kdy se podobným způsobem budou orientovat všechny hodiny dějepisu, nejen v deváté třídě ale i v nižších ročnících. Tvořit hodiny jako badatelské dílny bude vhodné také v jiných vzdělávacích oblastech společně s využíváním mezipředmětových vztahů. Proč by se například v dílnách nemohlo učit o středověkém obléhání hradů?